23 Şubat 2016 Salı

dedem hala benimle oynuyor olsa


Bir şeyi fark ettim insan beklerken bir sürü şey hatırlıyor. Bazen küçücük detayları, bazen anı kütlelerini. Her kız çocuğu babasına aşık olur. Bende aşıktım ama dedem varken babamı gözüm görmezdi. Dedem sol ceket iç cebinden hep çikolata çıkarırdı ben çocukken. Büyüdüm yine değişmedi. Dedemin büyüsü buydu. Sanki o cepteki çikolata hiç tükenmeyecek gibi gelirdi. Hiç elimi cebine atıp kontrol bile etmedim. Noel baba gibiydi işte. Babaannemlerde ne zaman sıkılsak beyaz atlı prens gibi kurtarmaya girdi bizi. Bahçe kapısını açar torunlarımı almaya geldim diye seslenirdi. Bir arkadaşının alabalık çiftliğinde durur istisnasız eve giderken alabalık alır, beklerken Sidikli'ye zorla da olsa yedirirdi. Sidikli onu sevdiğinden sevmediği balığı yerdi. Tıpkı benim et yemem gibi. Her yaz istisnasız tüm torunlarını toplar kuzu kestirirdi. Saatlerce dil döker yedirirdi bana o eti. Sonra ben ağlarken bağıranı basardı. Dedeme çok kızardım çocukken, kuzuyu öldürdü diye suçladım. Tüm torunları ona çektiğinden olsa gerek hep bir deri kemik torunlarını besleyeceğim diye aklı çıkardı. Ne zaman kavga etsek kuzenlerimden biriyle, birer dizine oturtur kardeş kardeşle kavga etmez derdi. Ben dedemden çok şey öğrendim. Onda sonsuz bir affetme vardı. Ne yaparsanız yapın kucak açardı. Ondan iyiliğin sessizce yapıldığını öğrendim. Küçükken akşam çarşıda dolaşırken elimi tutar bakkal, fırın gezerdik. Zor durumda olduğunu bildiklerinin veresiye defterini temizlerdi. Çıkmadan, satıcıyla beni kimseye söylemememiz için tembihlerdi. Hiç bir ekmek aldığını görmedim mesela. Hep çok çok alır eve giderken bazı kapıları çalar hal hatır sorup verirdi. Sidikli cılız bir çocuktu. Yaşıtı olan kuzenim ondan uzun diye Sidikli ile dalga geçer ağlatırdı. Dedem Sidikli`yi kucaklar "Ağlama kızım, çam ağacının dibinde ayılar, gül ağacının dibinde efendiler oturur" derdi. Sidikli şimdi dedemin en uzun kız torunu. Annemin çocukluğunun bir kısmı İstanbul`da geçmiş. Hasta olduğumda deli gibi doktor aradık. Bulduğumuzda adamın odasına girer girmez anneme dedemin bir şeyi olup olmadığını sordu. Dedemin evinde oturuyormuş kirada. Paraları olmamış bir yıl ödeyememişler. Dedem hiç istememiş sonra da ödemeyi kabul etmemiş. Annemi görünce de ortalıkta dolanan sümüklü kız çocuğunu tanımış. "Yaptığın iyilik hep döner seni bulur. iyilik dediğin dünya gibidir. Kendi etrafında döner, güneşin etrafında döner ama bir şekilde başladığı yere geri ulaşır" derdi. Çocukluğumdan beri yaptığım her iyiliğin birilerini etkilediğini sonunda yine beni bulacağına inandım. Erkekler ağlamaz diyorlardı ama benim dedem bizim canımız yandığında bizimle ağlar. Nasırlı parmaklarıyla göz yaşlarımızı siler başımızı göğsümüze yaslar saçımızı okşardı. Takım kurup futbol oynardı bizle. Dereye girdiğimizde iki elini arkasında bağlar kaşlarını çatar kızardı. Çocukken neden kızdığına anlam veremezdim ama şimdi bende olsam kızarım. her yaz bize salıncak kurardı. Hemde kavga etmeyelim çok diye dört salıncak birden kurardı. Bahçeden meyveyi sebzeyi eliyle toplar yedirirdi. Elimize birer çuval verir topladığınız her fındık sizindir derdi. Çalışmadığınıza el uzatmayın diye tembihlerdi. Ona rağmen her İstanbul`a dönüşümüzde birer tane koca çuvalımız olurdu. Topladığımız bir poşet fındık yavruladı derdi. Kimsenin bilmediği masallar anlatırdı. Bazen karşısına geçer o kuran okurken dinlerdik. Bazen o bizi toplar büyükannesinden öğrendiği rumca türküler söylerdi. O bambaşka biri işte. Başladığı işi bitirene kadar vazgeçmemeyi de dedemden öğrendim. Çok çalışır, çalıştığı için hiç söylenmezdi. Asla pes etmezdi. Şimdi bile pes etmiyor işte. Ben çocukken elini kalbine koyar ölüyorum der gözlerini yumardı. Uyuz her seferinde ayıltmaya çalışırdı. Ben hiç uyan demedim. Çünkü benim dedem ölmezdi. Yine gözlerini açsın beni korkutmak için öyle yapıyor olsun.

19 yorum:

  1. Deden umarım açar tekrar gözlerini ve sizlere zorla et yedirmeye, kavga ettiğinizde barıştırmaya, sizle ağlamaya devam eder. O kadar güzel bir adam anlatmışsın ki umarım hiçbir şey olmaz ona.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle gerçekten öyle. Aklımda bir sürü anı dolaşıyor. Keşke tanıyabilseydin. Beni belki sevmezdin ama onu gerçekten seversin. Geçecek dimi? Yine kalkacak.

      Sil
    2. Anlattığın kadar güçlü bir adamsa ki ben öyle olduğuna inanıyorum, kalkacaktır. Sen umudunu yitirme onu yalnız bırakma yeter

      Sil
    3. Öyle güçlü şuan acı çekiyor belki ama düzelecek biliyorum. Düzelmeli.

      Sil
  2. Artık biz de onun için dua edeceğiz, umarım en kısa zamanda toparlar ve ayağa kalkar. Dünyada böyle insanlar hep kalsalar keşke.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. O kadar ihtiyacım var ki o dualara anlatamam.

      Sil
  3. Lady dedenin bir insanın hayatında ne kadar önemli olduğunu ben çok iyi bilirim. Seni çok iyi anlıyorum. Ama deden güçlü bir insan ve sevdiği torununu üzmez. Kalkıcak inanıyorum. Dualarımız onunla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Bazen umudumu kaybediyorum. Sonra ben vazgeçersem o da geçer diye korkuyorum.

      Sil
  4. Çok ama çok duygulandım, beni de ananemle dolu çocukluğuma götürdün.. Deden çok iyi biriymiş, onun en büyük şansı aslında sizlerin büyüdüğünü yetişkin insanlar olduğunuzu görmek, inan bana.. Yazacak çok şeyim var ama boğazıma düğümlendi, Allah çektirmesin, şifa versin..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acıyla baş etmeyi beceremiyorum. anılarım bile yetmiyor. kendimi onunla yaşadıklarım için şanslı bile hissetmiyorum. sürekli daha fazla vakit ayırabilirdin diye düşünmekten kendimi alamıyorum.

      Sil
  5. Dünyalar tatlısı bir deden varmış, okurken gözümden yaş geldi. Dedemi kaybedeli 4 yıl oldu, Allah sizlere o acıyı yaşatmasın, senin dedene uzun ömürler versin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin. İyileşeceğine bir tek ben inanıyorum sanırım. etrafımdaki o salak sözlerden çok sıkıldım. umarım dediğin olur ve daha uzun bir ömrü vardır.

      Sil
  6. Ne güzel anılar biriktirmişsiniz ve anılarınızla o hep oralarda olacak zaten Lady'im, Rabbim daha çok güzel anılar eklemeyi nasip eder inşallah, güzel haberlerini bekliyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anılar kalmıyor işte. Gitmesin lütfen ya. biraz daha kalsın. sesini tekrar duyayım başka hiç bir şey istemiyorum.

      Sil
  7. Delii gözlerim sulandı napmışsın sen böyle ya ben zaten duygusal bir insanım nerede benim sümüklü mendilleriiimm :( umudunu kaybetme, kaybedersen döverim şiddete karşı degilim :p

    YanıtlaSil
  8. Çok fena olmuş bu yazı.Benim dedem hiç böyle olmadı ama okurken hep ananem geldi aklıma.O da yaşlandı ve biliyorum ki bir gün aramızdan ayrılacak.Böyle yaşlı tatlı insanların canı hiç acisin istemiyorum,hiç onlara bir şey olsun istemiyorum.Hani onlar bizim canımız acıdığında nasıl bizim için endişeleniyorsa ben de bir o kadar endişeleniyorum.Allah dedene uzun ömürler versin.İnşallah bir an önce iyileşir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ölüm dünyanın en saçma şeyi ve kimseye yakışmıyor.
      dedem iyileşecek beni bırakmaz biliyorum.

      Sil